رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک
سرفصل دروس
|
|
معرفی رشته
تجارت الکترونیک به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات، مورد تاکید کارشناسان این حوزه و دربرگیرنده هرگونه تجارت و تعامل در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد. خرید و فروش و تبادل هرگونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکههای رایانهای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی از تعاریفی است که برای تجارت الکترونیکی بیان شده است که به سرعت در حال جایگزینی با روشهای تجارت سنتی بوده و بسیاری از کشورها، بهرهمندی از آن را سرلوحه استراتژیهای کسبوکار خود قرار دادهاند. رشته تجارت الکترونیک، رشته روز و رشته آینده است. چرا که رشد سریع و فزاینده آن در جهان بهگونهای است که ساختار تجارت، بانکداری، رسانههای اجتماعی و کلیه مولفه¬های کسبوکار همچون محصول، مصرفکننده، فروشنده، واسطهها و فراهمکنندگان خدمات پشتیبان، بهشدت تحتتأثیر این روند میباشند و بسیاری از فعالان بازار در دنیای مدرن امروز برای حفظ موقعیت و توسعه تجارت خود، چارهای جز پذیرش آن ندارند. امروزه به گواه شواهد و آمار رسمی، بسیاری از موفقترین و ثروتمندترین افراد دنیا، مالکان و فعالان عرصه تجارت الکترونیک بودهاند.
اهداف
بهطورکلی رشته تجارت الکترونیک از تعامل دو مفهوم تجارت و الکترونیک بوجود آمده است و به بررسی تأثیرات هر یک از این دو حوزه بر یکدیگر میپردازد. از این رو میتوان مهمترین هدف این رشته را توسعه همزمان مهارتهای فنی و مدیریتی افراد جهت درک بهتر مسائل پیچیده در زمینههای زیر دانست:
- بسترسازی سیستمهای تجارت الکترونیک از جنبههای فنی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و قانونی
-
تحلیل، طراحی، توسعه و مدیریت سامانههای مبتنی بر وب
-
کشف و بهرهبرداری از نوآوریهای دیجیتال جهت تحول در شیوههای سنتی تجارت و کسبوکار
-
تدوین استراتژی دیجیتال و همراستایی بین استراتژیهای کسبوکار و استراتژیهای فناوری اطلاعات
- راهاندازی کسبوکارهای نوپای (استارتاپهای) اینترنتی
نقش و توانایی
دانشآموختگان این رشته با گذراندن دروسی همچون استراتژیها و مدلهای تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیکی، امنیت تجارت الکترونیک، سیستمهای پرداخت الکترونیکی، هوش تجاری، مدیریت ارتباط با مشتری، برنامهریزی منابع بنگاه، دادهکاوی و غیره، توانایی و مهارت¬های لازم را برای کسب فرصتهای شغلی در مشاغلی همچون: مدیر توسعه تجارت الکترونیک، وب مستر، مدیر بازاریابی دیجیتال، مدیر فروش اینترنتی، تحلیلگر وب، طراح تجربه کاربری (UXD)، طراح رابط مشتری، تحلیلگر دادههای تجاری، متخصص بهینهسازی موتورهای جستجو، مدیر امنیت اطلاعات و ... را بدست خواهند آورد. علاوه بر همکاری با شرکتهای بزرگ، فارغالتحصیلان این رشته قابلیت لازم برای راهاندازی یک کسبو کار نوپای (استارتاپ) اینترنتی را به عنوان یک کارآفرین دیجیتال خواهند داشت
برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد-رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک
|
نام درس |
تعداد واحد |
دروس اجباری |
۱۲ |
دروس اختیاری |
۱۲ |
سمینار |
۲ |
پایان نامه |
۶ |
مجموع |
۳۲ |
دروس تخصصی-اجباری(۱۲واحد) |
نام درس |
تعداد واحد |
مدیریت زنجیره عرضه |
۳ |
مهندسی سیستمهای تجارت الکترونیک |
۳ |
امنیت تجارت الکترونیکی |
۳ |
بازاریابی الکترونیکی |
۳ |
هوش تجاری |
۳ |
سیستمهای پرداخت الکترونیکی |
۳ |
استراتژیهای تجارت الکترونیکی |
۳ |
ر
دروس تخصصی-اختیاری(۱۲واحد) |
نام درس |
تعداد واحد |
برنامهریزی استراتژیک پیشرفته |
۳ |
دادهکاوی و کاربردها |
۳ |
معماری نرمافزار |
۳ |
مدیریت تیمهای مجازی |
۳ |
سیستمهای تصمیمیار هوشمند |
۳ |
مدیریت ارتباط با مشتری |
۳ |
برنامهریزی منابع بنگاه |
۳ |
ذخیره و بازیابی اطلاعات روی وب |
۳ |
مباحث ویژه در تجارت الکترونیک |
۳ |