انجمن علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست

 | تاریخ ارسال: 1398/8/25 | 
انجمن علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست
محمد آقامحمدی
دبیر انجمن علمی
ورودی سال ۱۳۹۶ کارشناسی

 
سینا عبدالهی
مسئول مالی

ورودی سال ۱۳۹۵ کارشناسی

محمدمهدی میراج
مسئول مسابقات و همایش ها
ورودی سال ۱۳۹۶ کارشناسی
 
دانش اسدالله زاده
مسئول ارتباط با صنعت
ورودی سال ۱۳۹۶ کارشناسی

سارا کلانتری
مسئول آموزش
ورودی سال ۱۳۹۷ کارشناسی


کانال تلگرام انجمن: civilaut
آدرس: تهران-خ حافظ- چهارراه کالج- دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) - دانشکده مهندسی عمران- ساختمان شماره ۲ - نیم طبقه اول - دفتر انجمن علمی دانشکده
پست الکترونیکی :  
aut.civil.sagmail.com

سخن دبیر
انجمن علمی دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله انجمن های کوشا در این دانشگاه به شمار می رود. برگزاری شش دوره مسابقات پل ماکارونی  ، چهار دوره مسابقات ملی بتن،  برگزاری کلاس های گوناگون آموزشی ، برگزاری بازدیدهای علمی و آموزشی گوشه ای از فعالیت های این انجمن است.
امید است انجمن فعلی با همکاری دانشجویان عزیز  بتواند نام این نهاد دانشجویی را بیش از پیش در بین دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر  به عنوان  انجمن برتر و ساعی مطرح کند .
                                                                                      موفق و پیروز باشید
 
اهداف
دنیای امروز خود را تا حد زیادی به واسطه­‌ی برونداد های نهاد دانشگاه تعریف می کند و به پیش می­راند . دانشگاه هم محلی برای تولید علم است و هم محلی برای ایجاد افرادی که پتانسیل زیستن در دنیای مدرن را دارا باشند .
از همین روست که هابرماس فیلسوف معاصر آلمانی سه نقش زیر را برای دانشگاه قایل شده :
۱ – تولید دانشی با قابلیت بهره برداری از لحاظ فنی
۲ – باز تولید و اشاعه گسترده آموزش
۳ – تبیین و اشاعه سنت فرهنگی جامعه و ارتقای خودآگاهی سیاسی
تامل در ماهیت وظایفی که هابرماس برای دانشگاه قایل شده ، پیچیدگی این نهاد و اهمیت آن را آشکار می کند . دو کارکرد اول را می­توان آموزشی پژوهشی خواند و سومی ازجنس جامعه پذیری است . در نگاه او ، جامعه پذیری منتج از دانشگاه چیزی معطوف به بیرون از این نهاد و برای آماده کردن افراد جهت زیستن در جامعه و ایفای نقش های اجتماعی – سیاسی است .
به عبارتی نوعی جامعه پذیری معطوف به ایفای نقش های آموزشی – پژوهشی نیز موضوعیت می­یابد . با این اوصاف هر نظام دانشگاهی باید دارای اجزایی باشد که بتوانند در نهایت برای محقق کردن کارکرد های مذکور کارآمد باشند .
دانشگاه بطور سنتی دارای اجزای سازمانی لازم برای ایفای کارکرد های آموزشی – پژوهشی بوده­اند . اما کارکرد جامعه جامعه پذیری آن هم اجتماعی -  سیاسی و هم جامعه پذیری علمی به صورت پنهان انجام می­شده است . در وضع حاضر چندین اتفاق در جهان رخ داده که لازم می­دارد تا برخی تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری در دانشگاهها ایجاد شود که یکی از این تغییرات ظهور رشد کمی و احتمالا" کیفی "انجمن های علمی دانشجویی " می­باشد .
 
عملکرد
کارگاه های آموزشی
۲-۱- کارگاه آموزشی مهندسی ارزش :
کارگاه آموزشی مهندسی ارزش با سخرانی دکتر عرب هیئت علمی و استاد دانشگاه صنعتی شریف و سخنرانی تخصصی و جلسه پرسش و پاسخ با سخنرانی مهندس اسماعیل ثریانی مدیر کلی سابق امور مدیریت پروژه­های وزارت نفت.در آمفی تئاتر دانشکده در آذرماه ۱۳۸۷برگزار گردید .
۲-۲- کارگاه استراتژی قراردادها :
سخنرانی تخصصی استراتژی قراردها و جلسه پرسش و پاسخ با سخنرانی مهندس اسماعیل ثریانی مدیر کلی سابق امور مدیریت پروژه­های وزارت نفت در دی ماه ۱۳۸۷برگزار شد .
۲-۲- کار گاه آموزشی Aimsun  :
کار گاه آموزشی Aimsun  توسط متخصص آموزشی شرکت سیمارون با حضور دکتر طبیبی و سرپرستی مهندس نوری دانشجوی کارشناسی ارشد راه در بهمن ماه ۱۳۸۷برگزار شد .
بازدیدها:
۳-۱-بازدید یک روزه از سد خاکی ماملو:
بازدید یک روزه ۷/۹/۸۷ متناسب با درس سد خاکی با حضور دکتر سروش انجام پذیرفت که ۲۵ دانشجو در این اردو شرکت نمودند
۳-۲-بازدید از موسسه تحقیقات آب:
بازدید یک روزه در تاریخ ۱۴/۹/۸۷ متناسب با درس هیدرولیک با حضور دکتر زراتی انجام پذیرفت که ۳۵ دانشجو در این بازدید شرکت نمودند.
۳-۳- بازدید از کارخانه تکنو آجر:
بازدید یک روزه درتاریخ ۵/۱۰/۸۷ متنتاسب با درس مصالح ساختمانی  با حضور مهنددس بخشی انجام پذیرفت و ۱۵ دانشجو در این بازدید شرکت نمودند
۳-۴- بازدید از شبکه فاضلاب کرج:
بازدیدیک روزه درتاریخ ۵/۱۰/۸۷ متنتاسب با درس مهندسی فاضلاب با حضوردکتراردشیر انجام پذیرفت و ۱۷ دانشجو در این بازدید شرکت نمودند.
۳-۵- اردوی چهار روزه جنوب:
 اردوی چهار روزه خوزستان در تاریخ   ۲۱/۱۲/۸۷   و بازدید از ۳ سد کارون ۳ و ۴ و مسجد سلیمان با حضور اساتید ارجمند دکتر امام و دکتر ذراتی که ۳۵ دانشجو در این اردو شرکت نمودند.
۳-۶-بازدید یک روزه از تونل توحید :
این بازدید در تاریخ ۱۷/۲/۸۸  برگزار گردید
۳-۷-بازدید از کارخانه بتن ویما :
 بازدید یک روزه از کارخانه بتن ویما در تاریخ ۱۷/۲/۸۸  با حضور سرکار خانم مهندس شکرانی که ۳۰ دانشجو در این اردو شرکت نمودند.
 
کلاس های آموزشی
  1. دوره آموزشی نرم افزار AutoCAD در فروردین ۱۳۸۸ توسط آقای رنجبر
  2. دوره آموزشی نرم افزار COMFAR در اسفند۱۳۸۷ توسط آقای کامل هدایت
  3. دوره آموزشی هوش محاسباتی در اردیبهشت ۱۳۸۸ توسط مهندس آدینه
  4. دوره های Free Discussion
 
همایش ها
همایش معرفی گرایش های کارشناسی ارشد که با حضور جمعی از اساتید گرایش های مختلف در اردیبهشت ۱۳۸۸در آمفی تئاتر دانشکده عمران برگزار شد.
 
ساختار سازمانی
  
 
 
 










ماده۱- هدف
یکی از ابزار های مهم تاثیر گذار در دستیابی به موفقیت در فعالیت های گروهی دارا بودن ساختار سازمانی متناسب      می باشد. از همین رو اداره کل انجمن های علمی و المپیادها با در نظر گرفتن نوع فعالیت های انجمن های علمی و به منظور استفاده از سایر دانشجویان فعال دانشکده در این برنامه ها ، اقدام به تدوین ساختار تشکیلاتی جامع انجمن های علمی با کمیته های مشخص ، شرح وظایف و نحوه اداره آنها نموده است.
ماده۲-  ارکان ساختار سازمانی:
۲-۱) شورای مدیریت
اعضای شورای مدیریت انجمن علمی که از طریق انتخابات برگزار شده توسط اداره کل انجمن های علمی و المپیادها انتخاب شده اند شامل دبیر، مسئول طرح و برنامه ، مسئول انفورماتیک، مسئول امور مالی و اموال و مسئول دبیرخانه و روابط عمومی با شرح وظایف مندرج در ماده ۳ می باشند ضمنا اعضای شورا می بایست علاوه بر وظایف تعیین شده برای شورای مدیریت ، با توجه به علاقه مندی و توانایی های خود بعنوان رابط یکی از کمیته های مندرج در این آئین نامه تعیین گردند .
۲-۲)  کمیته ها
ساختار سازمانی انجمن های علمی دانشجویی شامل ۵ کمیته فعال می باشد که هر کمیته شامل یک نفر مسئول ( از میان دانشجویان فعال به انتخاب شورای مدیریت ) و به تناسب رشته و گرایش تحصیلی یا نوع فعالیت های هر رشته می تواند شامل تعدادی زیر گروه و عضو باشد.
تبصره۱- شورای مدیریت می تواند در صورت نیاز و ضرورت ، یک یا چند تن از مسئولین کمیته ها را از میان اعضای شورا برگزیند.
تبصره۲- در مورد کمیته نشریه ، شورای مدیریت ابتدا مدیر مسئول نشریه را انتخاب نموده و سپس با پیشنهاد وی مسئول کمیته را که سردبیری نشریه را بر عهده خواهد داشت ، تعیین می نماید.
تبصره۳- جلسات هریک از کمیته ها به صورت مستقل برگزار شده و تصمیمات مأخوذه در حوزه اختیارت هر کمیته رسمیت دارد.
تبصره۴- چنانچه برنامه ای به صورت فرا دانشکده ای برگزار شود می بایست اعضای سایر کمیته ها نیز در برگزاری این برنامه شرکت نمایند.
ماده ۳- شرح وظایف اعضای شورای مدیریت :
۳-۱)  وظایف دبیر:
۱- تهیه دستورجلسات هفتگی شورای مدیریت و دعوت اعضاء برای تشکیل جلسات عادی شورای مدیریت
۲- اداره جلسات هفتگی شورای مدیریت
۳- ارسال صورت جلسات شورای مدیریت به اداره کل انجمن‌های علمی
۴- نظارت و هماهنگی جهت اجرای مصوبات شورای مدیریت
۵- ارسال گزارش ماهیانه از فعالیت های انجام شده به اداره کل انجمن های علمی
۶- شرکت در کلیه جلسات شورای دبیران
۷- انجام مکاتبات رسمی با مسئولین دانشکده مربوطه، اداره کل انجمن های علمی دانشجویی و سایر انجمن‌های علمی دانشجوئی دانشگاه در راستای اجرای مصوبات شورای مدیریت انجمن های علمی
تبصره ۱: کلیه مکاتبات رسمی دبیر پس از معرفی امضاء نامبرده به قسمت های فوق‌الذکر با امضاء ایشان و ممهور به مهر انجمن علمی معتبر می باشد.
تبصره۲: در جلسه تحویل و تحول انجمن علمی پس از پذیرش سمت ها توسط اعضای شورای مدیریت به انتخاب کلیه اعضاء ، یک نفر از اعضای شورای مدیریت انتخاب می شود تا در غیاب دبیر کلیه مکاتبات با امضاء ایشان و مهر انجمن علمی انجام شود.
 ۳-۲)  وظایف مسئول طرح و برنامه:
۱- شناسایی زمینه ها و ظرفیت های لازم برای توسعه هدفمند فعالیت های شورای مدیریت
۲- تنظیم برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت انجمن علمی جهت تصویب در شورای مدیریت با همکاری مسئولین کمیته ها
۳- تدوین  خط مشی ها و سیاست های کاری مربوط به هریک از کمیته ها با همکاری مسئول کمیته
۴- ارزیابی دوره ای کارایی و عملکرد برنامه های اجرائی هریک از کمیته ها و ارائه به شورای مدیریت
۳-۳)  وظایف مسئول امور مالی واموال:
۱- ارائه گزارش از وضعیت مالی انجمن علمی در جلسات شورای مدیریت
۲- ارائه پیشنهاد جهت افزایش موجودی انجمن علمی به شورای مدیریت
۳- پیشنهاد بودجه بندی فعالیت های علمی مطابق نیاز آنها به شورای مدیریت
۴- ارسال به موقع اسناد هزینه های انجمن علمی به اداره کل انجمن های علمی و المپیادها جهت تسویه حساب
۵- ثبت گردش مالی انجمن علمی شامل :درآمدها و هزینه ها با تهیه دفترمالی و نرم افزارهای مرتبط
۶- تهیه گزارش مالی ماهیانه و ارسال آن به اداره کل انجمن‌های علمی بعد از تصویب در شورای مدیریت
۷-حفظ و نگهداری اموال انجمن طبق لیست‌های موجود
۳-۴)  وظایف مسئول انفورماتیک:
۱- طراحی و مدیریت  وب سایت انجمن علمی
۲- برقراری ارتباط با مسئولین کمیته ها جهت به روز رسانی اطلاعات وب سایت انجمن علمی
۳- جذب دانشجویان آشنا با نرم افزار های کامپیوتری
۴- فراهم نمودن امکانات سخت افزاری و تهیه آرشیو از نرم افزارهای مورد نیاز
۵- مدیریت سیستم اطلاعات انجمن علمی بر اساس نرم افزار واحد انجمن های علمی
۳-۵)  وظایف مسئول دبیرخانه و روابط عمومی:
۱- برنامه ریزی جهت برگزاری بازدید های علمی
۲- برقراری ارتباط مناسب با سایر انجمن‌های علمی و اداره کل انجمن های علمی و المپیادها
۳- بایگانی کلیه مکاتبات انجمن علمی و فعالیت های مستند شده هریک از کمیته ها
۴- تهیه مطالب برای برد انجمن علمی
۵- ارائه تبلیغات مناسب در راستای رشدکمی و کیفی انجمن علمی
ماده ۴- شرح وظایف کمیته ها:
۴-۱)  مسئولین کمیته ها:
- برنامه ریزی لازم جهت انجام وظایف کمیته مربوطه و هدایت و نظارت بر اجرای آن
- تدوین ساختار زیر گروهها و آئین نامه اجرائی کمیته مربوطه جهت تصویب در شورای مدیریت
- ایجاد زمینه جهت جذب دانشجویان فعال دانشکده جهت فعالیت در کمیته مربوطه
- ارائه گزارش دوره ای از عملکرد کمیته به شورای مدیریت
- دعوت از اعضاء کمیته جهت برگزاری جلسات هفتگی
- جذب حمایت مالی مراکز علمی و صنعتی برای برنامه های کمیته مربوطه
- برقراری ارتباط با اساتید جهت غنا بخشیدن به فعالیت های کمیته مربوطه
- مستند سازی کلیه فعالیت های علمی کمیته مربوطه و ارائه به مسئول دبیرخانه و روابط عمومی
۴-۲)کمیته مسابقات
الف) شناسایی مسابقات داخلی و خارجی مرتبط با رشته‌ تحصیلی دانشکده مربوطه
 ب)  ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری مسابقات درون دانشگاهی ، ملی و بین المللی
 ج)  تهیه و تدوین آئین نامه اجرائی مسابقات علمی جهت پیشنهاد به اداره کل انجمن های علمی و المپیاد ها
 د)   ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری دوره های آمادگی دانشجویان برای شرکت در المپیادها
۴-۳)کمیته  همایش ها و سمینارها
الف) برگزاری سمینارهای علمی نیم روزه و یک روزه
 ب) برگزاری میزگردهای تخصصی
  ج) برگزاری هفته های علمی
  د) برگزاری همایش ها و کنفرانس های دانشجویی
  ه) برگزاری نمایشگاههای تخصصی
  و) شناسایی همایش ها و سمینار های علمی و هماهنگی لازم جهت استفاده دانشجویان از آنها
  ز) تهیه و تدوین برنامه های اجرائی مرتبط به همایش ها و سمینار ها
۴-۴)کمیته آموزش
الف) برگزاری دوره های آموزشی(فوق برنامه علمی)
 ب) برگزاری کار گاههای آموزشی
  ج) تشکیل بانک اطلاعات نرم افزاری مرتبط با رشته تحصیلی
  د) تهیه و تدوین دستورالعمل اجرائی مرتبط
۴-۵) کمیته پژوهش
الف) ایجاد زمینه مناسب برای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت و شکوفایی علمی دانشجویان
 ب) افزایش سطح مشارکت و جذب دانشجویان در فعالیت‌های علمی و تقویت ارتباط پژوهشی با اساتید
  ج) نظام‌مند ساختن فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان بر اساس آیین نامه طرح های تحقیقاتی دانشجویی
  د) تشکیل بانک اطلاعاتی مراکز علمی صنعتی مرتبط با رشته تحصیلی
  ه) برقراری ارتباط مناسب با مراکز علمی و صنعتی
۴-۶) کمیته نشریه
الف) انتشار منظم نشریه
 ب) جمع‌آوری و بررسی مقالات ، گزارشها و اخبار علمی جهت چاپ در نشریه
  ج) جذب مشترک برای نشریه و توزیع و ارسال نشریه برای مشترکین
  د) برقراری ارتباط مناسب با سایر رشته‌های دانشگاهی همسو با نشریه
  ه) ارائه اقدامات لازم جهت رشد نشریه

 
 
 

دفعات مشاهده: 6952 بار   |   دفعات چاپ: 670 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر